2012. január 18., szerda

Babakocsi

- Az újszülött babáknál mindenképpen lényeges, hogy a baba teljesen vízszintesen tudjon feküdni a kocsiban. Ezért fontos a mózeskosár, és nem elég a majdnem vízszintesig dönthető sport rész. Mivel a babák általában fél éves korukig fekvő babakocsit használnak, így azoknál a babáknál, akik télen mózeskosaraznak, vegyük figyelembe, hogy a baba mellett az overálnak, és a takarónak is be kell férnie a mózesbe. Tehát a méretet figyeljük!
Ha már kicsit nagyobb a baba, de még nem tud ülni, akkor jó, ha a mózeskosár hátlapja enyhén megemelhető, így tud nézelődni a baba, és nem csak a repülőket, és a fák tetejét látja. J De szerintem ezt meg lehet oldani másképpen is, mondjuk a legegyszerűbb, ha tényleg egy billentésre fel lehet emelni, és le lehet engedni. Mózeskosarat soha ne kössünk be az autóba, mert nem biztonságos!

- Babahordozó: A biztonságos bekötés sokkal lényegesebb, mint hogy milyen kategóriájú a babaülés. Egy alacsony kategóriás ülés sokkal biztonságosabb, ha jól be van kötve, mint egy magas kategóriás nem jól bekötött hordozó. A balesetek nagy százalékában, ha gond van a hordozóval, akkor a rossz bekötés miatt van!!! Sokkal nagyobb baj lehet abból, ha rosszul van bekötve a hordozó, mint ha a baba csak az ülésre lenne lefektetve egy baleset esetén (kirepülhet a hordozóval együtt a baba az autóból).
A legtöbb autó ma már fel van szerelve isofix rendszerrel. Ezekbe az autókba lehet olyan ülést venni, melyek az isofixhez rögzíthetők egy kattintással. A vizsgálatok alapján az így bekötött üléseknél kisebb az ütközési erősség elnyelése, mert nagyon mereven tartja az ülést, így nyaksérülés gyakrabban fordul elő, mint a sima bekötésnél. De ez nagyon kicsi százalék, nem kell azért egyből arra gondolni, hogy az isofixnél fix a nyaksérülés.
A másik bekötési mód, a biztonsági a 2-vagy 3 pontos biztonsági övvel történik. Mindig minden indulás előtt ellenőrizzük, hogy jól van e bekötve az ülés!!! Lehet, hogy nem vettük ki, de ha esetleg a szomszéd gyerek is bent ült a kocsiban, és csak kicsit piszkálta meg, már nem véd funkció szerint az ülés!!!
Anyósüléshez érdemes beszerelni a babahordozót, menetiránynak háttal, mert könnyebb a babával kontaktust teremteni, de ki kell kapcsoltatni ilyen esetben ott a légzsákot. Ha hátul van a hordozó elhelyezve, akkor is menetiránynak háttal kell beszerelni, és szintén az anyósülés felőli részre érdemes, mert ott nagyobb a hely, és tükrökkel meg lehet oldani, hogy a visszapillantóból lássuk a babát. Érdemes, mert ha sír a baba, akkor láthatjuk, hogy csak a cumi miatt sír, vagy esetleg más baja lehet, és nem kell feleslegesen stresszelni, hogy mi lehet a baja. A kalaptartóra ne helyezzünk semmiféle nehéz, vagy éles tárgyat, mert a babára csúszhat egy erőteljesebb fékezésnél. Kombi autóknál a nehezebb dolgokat szintén ebből az okból alulra pakoljuk, főleg, ha nagyon meg van rakva az autó.
(A Minimanó babacentrumban bármilyen babahordozót ha beviszünk, legyen az új, vagy kölcsön kapott, esetleg talált J,ingyen, és bérmentve megtanítanak minket a helyes bekötésre, a saját autónkba)

- Sport rész: jó, ha több fokozatban állítható, hátradönthető, mert ha a gyerek elalszik benne séta közben, akkor hátra lehet dönteni neki.

- Váz: Minél könnyebb, annál jobb J főleg, ha sokat kell emelgetni, tömegközlekedésre felpakolgatni. Pár kg is számít, főleg, ha még a gyerek is benne van. Jó, ha az ülések megfordíthatók két irányba. (menetirány, és szembe velünk)
Fontos, hogy a babakocsinak jó legyen a rugózása, mert egy göröngyösebb részen szegény gyereket teljesen szét lehet rázni egy nem rugózó babakocsiban.
Babakocsi vásárlásnál mindenképpen kérni kell az eladót, hogy az autód csomagtartójába próbálhasd bele az összezárt babakocsit. Ne otthon tudatosuljon, hogy nem fér be.

- Kosár rész: Jó ha van nagy kosara, igaz abba nem érdemes sokat pakolni, mert gyerekkel úgyis nehéz lesz a kocsi. Aki bevásárolni megy vele, pár dolgot nyugodtan beletehet, de jobb, ha a hátizsákot viszünk ilyen esetekben. Inkább arra a célra készült, hogy játszótérre menet plédet, labdát, homokozó játékot lehessen benne szállítani, valamint szükséges babaholmikat.
(én azt hittem felesleges a nagy kosár, mert hát úgysem gyerekkel megyek nagybevásárolni. De rájöttem, hogy tévedtem L Amikor pár dolgot veszek, annyira jó lenne, ha még lenne egy kis helyem a kosárban, de nekünk kicsi a kosár. Nehéz kézben szatyrot cipelni, és babakocsit tolni egyszerre)

- Kerekek:
Több féle méretben vannak, több féle számban, és típusban.

A nagy kerekes babakocsik könnyebben irányíthatóak olyan helyen, ahol nem teljesen egyenes az úttest, de nehezebbek is súlyra. Pl. láttam a múltkor egy kis kerekes babakocsit toló nagymamát, aki a villamos síneken szeretett volna átjutni a zebrán, és beleakadt a kocsikerék a sínbe. Ott szenvedett a kiszabadítással. Erre, és pl a díszkövezett részekre, vagy terepre…jó a nagy kerék.
Az is jó, ha a hátsó kerekek nagyok, az első/k közepes méretű/ek. A kerekek legyenek csapágyasok, és leszerelhetők, mert ezáltal ha cserélni kell, nem kell egyszerre mindent, elég csak egy kereket. Fontos, hogy ha a babakocsi kereke el kezd nyikorogni (ez főleg a csapágy nélküli kocsiknál fordul elő), TILOS beolajozni!!! mert az olaj felszed minden port, ami eldarálja a kereket, így tönkremegy a súrlódástól a kerék a tengely mentén, és lötyögni fog a kerék.
Már ha a szerviznél tartunk, érdemes megkérdezni, hogy a szervízhálózata mennyire lefedett az országban, hol van a szervize, mennyire könnyű alkatrészt kapni hozzá, mennyi időt vesz igénybe egy esetleges kerék csere…

3 vagy 4 kerék? Igazából nincs nagy különbség funkció szempontjából. A 3 kerekűvel lehet sportolni is (mármint futni), mert máshol van a súlypontja. A négy kerekűre azt mondják, hogy stabilabb valamennyire, mert ha a 3 kerekűvel járdáról első kerékre érkezünk, akkor megbillenhet. De szerintem inkább hátsó kerékkel lépcsőztetünk.

Kemény műanyag, habosított, vagy felfújható kerék? A kemény műanyag kerék a legtartósabb, viszont nagyon merev tőle a kocsi. A felfújhatónál ott a veszély, hogy kilyukad (olyan, mint a bicaj kerék-belsője is van), illetve mindig legyen kéznél pumpa, ha bele kellene fújni, mert leereszt. Egyébként jó nagyon a rugózása emiatt. Ezt van, hogy adnak is a kocsihoz. A habosított kerék talán a legjobb, mert nem lyukad ki, és jó a rugózása is, nem olyan merev.

Jó, ha az első kerekek bolygósíthatók, és fixálhatók. Fix kerekekkel nagyon nehéz közlekedni boltban, városban. A bolygóssal pofon egyszerű a mozgás, szinte helyben megfordítható.  A fixálás nem egyenletes felületen viszont sokat segít. Az se mindegy, hogy hogyan fixálható a kerék. Van, hogy egy gombnyomásra, de van, hogy oda kell battyogni az első kerékhez, és kézzel, vagy lábbal lehet csak lefixálni. Ezt mondjuk mindenki eldöntheti, hogy mi az ami neki megfelel.

- Fék: többféle fékkel gyártanak babakocsikat. De mindenképpen csak olyan babakocsit vegyünk, ami fékezhető. Ez biztonsági szempont. Általában a legelterjedtebb, hogy lábbal lenyomunk egy kampót, vagy rudat… (babakocsija válogatja) De van olyan is, amelyiknél a kormányon van egy gomb, vagy kar, amivel fékezni lehet a kocsit. (ez a fékezés nem lassítás természetesen, hanem ha megállunk, le tudjuk rögzíteni, hogy ne guruljon el, pl. egy leejtőn)
Láttunk olyan babakocsit is, amin tárcsafék volt, mint az autókon. Hát ez már nagyon komoly, de szerintem felesleges, és nagyon megdobja az árat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése